torsdag 10 mars 2016

Kostsam snigelpost...

Bortse från "Köttbullarna i kylen"
Det var ett bra tag sen vi kom hem från denna underbara resa, så vart lagom förvånad när detta låg i postlådan när jag kom hem efter jobbet här om dagen.

Tankarna for iväg och jag han fundera mycket på vad det kunde vara tills jag öppnade det senare på kvällen.

Innehållet var inte så upplyftande, en påminnelse faktura ang en vägtull jag passerade i Fast Track ut till flygplatsen.

Just drive, it´s free
För det första så skulle FF (fast track) ingå i bilhyran, men tydligen inte. Kanske finns olika sorters men det sa de inget om. De visade till och med upp hur logan såg ut och sa "just drive".

Jag som var nervös inför all körning tog till och med en bild på hur FF symbolen ur katalogen som de visade, allt för att detta inte skulle ske.

Men hur som helst verkade det som att inte Thrifty inte stod för detta. Kan generellt säga att allt blev rätt dyrt i slutänden när man hyrde genom dem.

Men det roliga i kråksången är att åka genom vägtullen kostar $0.80, men den fakturan framkom aldrig till mig. Så jag fick istället en påminnelse som skickades den 19nov -15 fast kom fram först 8mar -16.  Denna faktura var med straffavgift $25.8. Dock såg jag att om den inte var betald innan sista dec -15 så skulle avgiften bli $55.8. Så pågrund av den extremt i detta fall långsamma postgång så har jag precis betalt 475 svenska kronor för en helt onödig FF passering, onödig eftersom det inte typ var några bilar ute.

470kr är ju egentligen inga pengar men ändå lite surt, spec när tullar skulle ingå. Har försökt att hitta en vettig mail till uthyraren Thrifty men bara hittat en massa uthyrnings formulär.

Fast om man vänder på dig är det ju en rätt okej summa, fick ju 500kr i påminnelse avgift här hemma utan förvarning när jag hade tullat här hemma och inte sett någon faktura. Det var 12kr till 500kr på direkten.

Men nu är allt betalt och klart, funderade mycket på om jag skulle strunta i att betala, vad kan hända? Ingen som vet, men jag är inte så sugen på att inte komma in i USA nästa gång vi ska dit pga en tullavgift. Man kan nog säga att Metro Expresslanes har gjort ett bra jobb att hitta mig i lilla Sverige.
Sen betalningen på det, man behövde en amerikansk adress osv....

Metro Expresslanes



Här glider den in...
Boom

3 kommentarer:

  1. Fanken, PRECIS det där håller på att hända mig JUST NU. Kan vi snacka!? Vänligen, Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öh, jag är inte Unknown, jag heter Johan Klint och har telefon 0738-373942 ☺

      Radera
  2. Hej Johan.
    Så trist att höra att du hamnat i samma soppa. Man blir ju lite stressad när en faktura dimper ner från en amerikansk "myndighet". Speciellt när man ska få köra i dessa filer enligt uthyraren av bilen. Men det är inte mer än att betala och se glad ut. Jag hörde inget mer från dem jag betalt. Surt för stunden men men.
    Hoppas och vet att allt kommer att lösa sig för dig. Har du fler frågor så är det bara att återkomma. // Kristoffer

    SvaraRadera