torsdag 3 december 2015

Paketerat och klart

lybeckUS

De är ju få saker som är så kul som att vara lite kreativ. Jag tog mig tid och byggde en egen sajt helt dedikerad till denna Cali resa. 
Tanken med sidan är att det ska berätta lite om resan men det viktigaste var att presentera bilderna på ett någorlunda smidigt och snyggt sätt. 
Svårast var som vanligt att välja ut bilder, tillsist hade jag valt ut ca 250 bilder som förminskades och sparades om i webbformat. Likt förbannat var det en jäkla massa stora bilder som skulle presenteras och laddningstiderna  vart ett stort problem. Tillslut löste jag det med Lazy Loading som bara laddar några bilder åt gången medens man scrollar.
Det allra viktigaste är kanske ändå designen på bildvisningen. Jag stötte och blötte mycket innan jag till slut fastnade för hur det ser ut idag. Lite snedvridna och omaka, sen när man drar musen över så rätar de upp sig och växer lite, poppar helt enkelt. Har man valt att ha svart/vita kort så får de även färg när man drar musen över. Roligast och kanske mest tidskrävande var att skriva en liten text till alla bilder, inte helt klar ännu men på god väg.

Längst ner har jag lagt in videos som är från resan. Eftersom sidan blir väldigt lång pga alla bilder så kan man i menyn i toppen välja att scrolla direkt ner till filmerna genom att trycka på en knapp.

Nu förtiden så surfar ju de flesta med sina mobiler, att mobilanpassa denna sajt var rätt knepigt. Det ursprungliga bildgalleriet fungerade inte så tillfredsställande på en mobilskärm. Så jag fick i läget man hamnar på dra upp bilderna i helbredd (typ Instagram) för att få lite fason på det. Jag har tillskillnad mot på desktop färg valt som default i mobilen. Eftersom jag upplevde det som jobbigt när färgerna blinka till när man scrollade. Men man kan givetvis slå på svart/vit om man nu föredrar det.
I mobilt läge så döljer jag också en del bilder så att att den ska laddare snabbare och inte bli oändligt lång.


Hur som  nu är sidan reda att besökas både från mobil och desktop, men själv föredrar jag desktop pga en bättre och snabbare överblick.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar